K-jetronic
Posted: Fri Nov 17, 2006 11:39 pm
A Bosch K-jetronic befecskendező rendszerről
Szerintetek van értelme folytatni és valami normális formába önteni?
Ez a rendszer a benzinpumpát leszámítva teljesen mechanikus működésü.
Olyannyira, hogy az első ilyennel szerelt motorokon nem is volt semmilyen
elektromos kieg. (a bemelegedés szabályzóban nem volt fűtőszál,
a pótlevegőreteszben sem, és nem volt hidegindítószelep)
Három különböző nyomási kört különböztetünk meg.
A rendszernyomás, a befecskendezési nyomás és a vezérlőnyomás.
Alapvetően csak a rendszernyomás és az alapjárati CO állítására van lehetőség.
Ha minden!! alkatrész hibátlanul működik ezek beállítása
optimális teljesítményt eredményez. Ha valamelyik alkatrész K.O. akkor vagy marad, vagy bontó, legutolsó esetben cseréljük újjra. (én pl. még nem találkoztam működő potlevegőretesszel vagy hőidőkapcsolóval )
Ha nem volt "kedvem" cserélni a hibás alkatrészeket elkezdtem ügyeskedni.
Biztos sok K-Jetes autóban van a műszerfalon elhelyezett nyomógombra kötött hidegindító szelep. Ezzel szinte bármilyen körülmények között beindul a vas.
Még arra is jó, hogyha elfogy a benzin a tankból és már nem képes az
ac kellő nyomást biztosítani a rendszernek, akkor e gomb nyomvatartásával még egy
2-3 kmt elszüttyöghetünk. És ezzel ki is lenne válltva a hőidőkapcsolót.
Még egy érdekes lehetőség rejlik a hideginditó szelepben.(ezzel a megoldással a vw 1,8 16v motorján találkoztam) Ha egy mikrokapcsolót szerelünk a folytószelepházra úgy, hogy a folytószelep teljes nyitásakor az zárjon és áramot engedjen a hideginditószelepre,
némi plussz benzint juttathatunk a motorba teligázon.
(ha már a műszerfalon van a hideginditó gombja, érdemes egy próbát tenni)
A másik sok gondot okozó alkatrészek a befecskendezőszelepek.
Úgy vettem észre hogy azok az fejek amelyek már egyszer leragadtak, azok elöbb-utóbb megint leragadnak. Ha csak pár nap állás után ragad le a szelep, akkor segít egy kis 2Tmotorolaj a tankba adagolva.(kevés kék füst induláskor, de szokott segiteni.)
A rossz fejek egyéb gondokat is okoznak. Furcsa módon a Kjet-nél
a befecskendezett üa. mennyiség fordítottan arányos a rendszernyomással.Tehát minnél nagyobb a rendszernyomás annál kissebb a befecskendezett mennyiség! Viszont arányosan nagyobb nyomáson. Sok esetben a régi befecskendezőfejek
csak nagyobb nyomáson nyitnak. Magasabb rendszernyomást beállítva
viszont szegényedik a keverék.
Szeretnék még írni a rendszer ellenörzéséről, a beállításról ill egy két
"ügyeskedésről".
Szerintetek van értelme folytatni és valami normális formába önteni?
Ez a rendszer a benzinpumpát leszámítva teljesen mechanikus működésü.
Olyannyira, hogy az első ilyennel szerelt motorokon nem is volt semmilyen
elektromos kieg. (a bemelegedés szabályzóban nem volt fűtőszál,
a pótlevegőreteszben sem, és nem volt hidegindítószelep)
Három különböző nyomási kört különböztetünk meg.
A rendszernyomás, a befecskendezési nyomás és a vezérlőnyomás.
Alapvetően csak a rendszernyomás és az alapjárati CO állítására van lehetőség.
Ha minden!! alkatrész hibátlanul működik ezek beállítása
optimális teljesítményt eredményez. Ha valamelyik alkatrész K.O. akkor vagy marad, vagy bontó, legutolsó esetben cseréljük újjra. (én pl. még nem találkoztam működő potlevegőretesszel vagy hőidőkapcsolóval )
Ha nem volt "kedvem" cserélni a hibás alkatrészeket elkezdtem ügyeskedni.
Biztos sok K-Jetes autóban van a műszerfalon elhelyezett nyomógombra kötött hidegindító szelep. Ezzel szinte bármilyen körülmények között beindul a vas.
Még arra is jó, hogyha elfogy a benzin a tankból és már nem képes az
ac kellő nyomást biztosítani a rendszernek, akkor e gomb nyomvatartásával még egy
2-3 kmt elszüttyöghetünk. És ezzel ki is lenne válltva a hőidőkapcsolót.
Még egy érdekes lehetőség rejlik a hideginditó szelepben.(ezzel a megoldással a vw 1,8 16v motorján találkoztam) Ha egy mikrokapcsolót szerelünk a folytószelepházra úgy, hogy a folytószelep teljes nyitásakor az zárjon és áramot engedjen a hideginditószelepre,
némi plussz benzint juttathatunk a motorba teligázon.
(ha már a műszerfalon van a hideginditó gombja, érdemes egy próbát tenni)
A másik sok gondot okozó alkatrészek a befecskendezőszelepek.
Úgy vettem észre hogy azok az fejek amelyek már egyszer leragadtak, azok elöbb-utóbb megint leragadnak. Ha csak pár nap állás után ragad le a szelep, akkor segít egy kis 2Tmotorolaj a tankba adagolva.(kevés kék füst induláskor, de szokott segiteni.)
A rossz fejek egyéb gondokat is okoznak. Furcsa módon a Kjet-nél
a befecskendezett üa. mennyiség fordítottan arányos a rendszernyomással.Tehát minnél nagyobb a rendszernyomás annál kissebb a befecskendezett mennyiség! Viszont arányosan nagyobb nyomáson. Sok esetben a régi befecskendezőfejek
csak nagyobb nyomáson nyitnak. Magasabb rendszernyomást beállítva
viszont szegényedik a keverék.
Szeretnék még írni a rendszer ellenörzéséről, a beállításról ill egy két
"ügyeskedésről".