Hogy én is belevaúúzak a témába, mivel annyira nem értek hozza, utánaolvastam egy-két dolognak.
Kb egy diplomamunkát lehetne írni errol a fékhatás és társai témából, komoly mérnökök foglalkoznak ezzel egy életen át stb.
Tomtomnak igaza van abban, hogy a surlódási ero nem függ az érintkezo felületek nagyságától, csak a felületek minoségétol és a nyomóerotol.
És itt jön a nagy DE

Leragadtunk annál, hogy hűű, hogyhogy nem függ a felülettől. A surlódási erő valóban nem függ attól, de itt nem a felülettől való függőségét kell vizsgálni.
Van egy formula amivel a fékerot, angolul "braking torque"-t számolják, mértékegysége Nm vagy lbs/ft:
Ez egy általam gyártott mókamiki képlet, de írásban ugyanezt a neten bárki megtalálhatja
W x Y x Z
--------------
12
W: féktárcsa hasznos sugara(mm vagy coll)
Y: nyereg dugattyúi által kifejtett legnagyobb szorítóero
Z: fékbetét és a tárcsa közti surlódási együttható
Nem tudom miért kell 12-vel osztani, mielőtt bárki kérdezi.
W
Tehát igaz az, hogy egyik tényezo amivel növelni lehet a fékhatást ha növeljük a tárcsa átmérojét. Miért is? Mert a tárcsa külseje felé haladva növekszik a kinetikus energiája, tehetetlenségi nyomatéka a tárcsa pontjainak.
Ha egy lemezjátszót megforgatsz, külső sávjában valahol rányomod az újjad, hamarabb megállítod, mintha a belso részére nyomnád.
Y
Viszont hogy a dugók száma és mérete lényegtelen, az nem igaz.
Ha növeled a dugók számát, akkor a nyomófelület is nő. Itt ugye nem surlódásról beszélünk, hanem nyomóerőről.
Tehát a szorítóero, amit kifejtenek a dugók, növekszik ha no a felületük.
Többdugós nyergek értelemszeruen hosszabbak és ívesebbek, mint egy egy vagy kétdugós normál nyereg. Ezt hogy le tudják követni, növekedni fog a betétek mérete is.
Tehát egy adott föfékkel(vegyük a 23as garnadáét), és pl 70kg láberővel nyomsz egy 54es nyerget és egy volvo 4 dugósat, akkor az utóbbi nagyobb szorítóerőt fog kifejteni a betétre és ezáltal a tárcsára, ugyanzzal a fékbetéttel.
Nem sokkal ez tény, de biztos le lehetne mérni mennyivel:
Granada 54es : 3.14 x 27 x 27 x 2 = 4578mm2
Volvo 4x39: 3.14 x 19.5 x 19.5 x 4 = 4775mm2
Namost ha nagyobb kapacitású nyerget rakunk egy kisebbhez tervezett főfékhez, akkor megnő a pedálút. Fenti esetben olyan kicsi a a két nyereg dugói felületének különbsége, hogy lehet még elbírja a 23as föfék, azaz nem fog drasztikusan megnőni a pedálút.
De többnyire mikor nagyobb féktárcsához nagyobb féknyereg kerül, akkor föfékkel is utána kell menni, különben veszélyesen megnőne a pedálút.
Ha nagyobbak a fék komponensei, felületre, méretre, stb gyorsabban tudják a hőt elvezetni, ezáltal elősegítik a fékhatást.
Konklúzióként:
- egy nagyobb féktárcsát ugyanazzal a nyereggel hamarabb lelassítasz, mint egy kisebbet(itt ugye csak elméletileg igaz valamennyire, mert egy bizonyos átmérő felett már nem is tudod ráfogatni a kisebb tárcsához tervezett nyerget)
- két azonos méretű féktárcsa közül arra hat nagyobb erő, amelyiket nagyobb összfelületű dugós nyereggel nyomod(láberő,föfék konstans)
És akkor még innen lehetne írni oldalakat, rugózatlan tömeg, gumik minősége, autó súlya, stb
Mindenki képzelje oda a mondatok végére a nagy büdös SZVSZ-t, remélem nem hordtam össze túl sok faszságot
