Sziasztok! Lenne egy kérdésem. Off autómon hengerfejet cserélek, és a csavarokhoz a meghúzási nyomaték a következő módon van megadva:
1. +3 kpm
2. +60° - 75°
3. +60° - 75°
Ezt Ti hogy értelmezitek? Nem akarok befolyásolni senkit a saját ötletemmel, úgyhogy megvárom hogy mit mondtok rá első körben. (Addig világos hogy a megadott sorrendben meghúzom mindegyik csavart 3kpm-re, de aztán?) Köszke!
1979 Polski Fiat 126p
1980 Ford Capri 2.0 V6
1985 Ford Sierra XR4x4 2.8i
1997 Suzuki GSX-R 750
200? Ikarus Scolo 1.3
2003 Ford Mondeo ST220
VipeR-T wrote:Sziasztok! Lenne egy kérdésem. Off autómon hengerfejet cserélek, és a csavarokhoz a meghúzási nyomaték a következő módon van megadva:
1. +3 kpm
2. +60° - 75°
3. +60° - 75°
Ezt Ti hogy értelmezitek? Nem akarok befolyásolni senkit a saját ötletemmel, úgyhogy megvárom hogy mit mondtok rá első körben. (Addig világos hogy a megadott sorrendben meghúzom mindegyik csavart 3kpm-re, de aztán?) Köszke!
A többi azt jelenti, hogy 60- 75 fokot húzol és mindezt kétszer.
Vagyis 60 és 75 fok között legyen az a szög amit a kulcson tekersz.
Elsőre én is ezt gondoltam, csak az eddigieken mindig precízen meg volt adva a szög, nem így lazán tartománnyal. Emiatt gondoltam arra, hogy a 60 fokos meghúzás után vissza kell engedni 75 fokot, és újra nyomatékra húzni. Vagy nemtom. Meg a 3 kpm+120°meghúzást is keveslem, 1.5 TD motor.
1979 Polski Fiat 126p
1980 Ford Capri 2.0 V6
1985 Ford Sierra XR4x4 2.8i
1997 Suzuki GSX-R 750
200? Ikarus Scolo 1.3
2003 Ford Mondeo ST220
Amikor fokban adják meg a csavar lehúzási nyomatékát az azért van mert ilyenkor a csavart a rugalmassági határán túlhúzzák.
Magyarán maradandó nyúlást szenved a csavar, emiatt a tényleges leszorító erő (mert ugye ez a lényege) sokkal egyenletesebb, kisebb a szórás, mintha csak egy számszerű nyomatékkal van lehúzva. Pl 105Nm.
Van olyan autó amelyiken a hf-et 55Nm+3X90° kell lehúzni, ez már tekintélyes.